Zijn er ook influencers in de wijnwereld?
Tijdens persreizen doorheen de wijnwereld ontmoette ik al vele andere wijnjournalisten en professionals zoals wijnhandelaars en sommeliers, niet alleen uit België maar ook uit het buitenland. Dat heeft al tot interessante ontmoetingen en gesprekken geleid.
Maar onlangs dook voor de eerste keer een andere beroepsgroep in ons gezelschap op: influencers. Zo maakte ik kennis met een jongedame die een Instagramaccount heeft over "fashion, food and lifestyle" met 12k (12.000) followers. Een andere, 23 jaar jong, noemt zichzelf een "content creator", en maakt 106k followers gelukkig met posts over "fashion, travel and all things fun". Ze houdt ook van "sea, avocado and my dog."
Nu ben ik volstrekt niet gekant tegen de aanwezigheid van jonge vrouwen tijdens wijnreizen, maar van enige wijnkennis gaven deze dames geen blijk. Daardoor zakte het niveau van de informatie die ons door wijnmakers werd verstrekt, omdat er vragen als "hoe wordt wijn nu eigenlijk gemaakt?" beantwoord dienden te worden. Tegelijk was het duidelijk dat deze jongedames nog nooit een wijnbedrijf hadden bezocht: de ene was veel te licht gekleed om de koude wijnkelders aan te kunnen, de andere was enigszins overdressed met een feestelijke jurk en hoge hakken die vertraging voor de hele groep veroorzaakten.
Maar kennelijk vindt men in de wijnwereld vandaag dat wijn deel uitmaakt van een algemene lifestyle, en dat sociale media zoals Instagram bijgevolg een prima kanaal zijn om wijn onder de aandacht te brengen. Kennis en ervaring zijn niet vereist.
Sindsdien heb ik mij, als pre-digital native, wat verdiept in deze wondere wereld van influencers, en heb ik ontdekt dat dit een heuse business is geworden. Via reclame- en pr-bureaus worden influencers door allerhande bedrijven gecontacteerd om hen te vragen reclame te maken op hun Instagramaccount. Ze krijgen daarbij een briefing over wie het bedrijf wil bereiken en welke boodschap het wil overbrengen. En met richtlijnen over hoe groot en hoe vaak het merklogo in beeld dient te komen. De influencer fungeert dus als eenmans- of eenvrouwsreclamebedrijfje, met een eigen medium bovendien. Vaste afspraken over vergoeding zijn er nog niet, daar is de business te jong voor. Voorlopig gebeurt dat à la tête du client. Sommige influencers zijn al blij als ze eens gratis op reis mogen, een beroemdheid kunnen ontmoeten, of uitgenodigd worden op een exclusief feestje. Anderen worden betaald in functie van het aantal volgers dat ze kunnen voorleggen. Een van de jongedames die mee op reis was, had zich alvast als zelfstandige met een ondernemingsnummer gevestigd.
Kleine familiale wijndomeinen doen er geen beroep op, wel grote industriële wijnbedrijven met merkwijnen die via supermarkten worden verdeeld. De beste wijnen hebben immers geen influencers nodig: ze spreken voor zich.