Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Ooit al gehoord van een winefluencer?

wijnnieuws

Ooit al gehoord van een winefluencer?

Het jaar is pas begonnen en in de wijnwereld is het woord van het jaar al gevallen: winefluencer. Ik tref het aan op een mail die ik, samen met vele anderen, krijg toegestuurd: "Ben jij dé Rueda winefluencer van 2021?" De afzender is het pr-bureau van de Spaanse wijnregio Rueda.

Een influencer ken ik: iemand die tegen betaling andere mensen positief beïnvloedt over bepaalde producten en merken via sociale media. En dus kan ik mij bij een winefluencer wel iets voorstellen. Maar dat het mij zo openlijk en rechtstreeks wordt voorgesteld door een wijnregio, dat had ik niet verwacht.

Ik kan er zowaar vijfduizend euro mee verdienen: "Ja, je leest het goed: wijn drinken én een lekker zakcentje verdienen. Voor de toekomstige Winefluencer van Rueda wijnen komt deze droom gewoon uit!"

Verderop in de mail wordt uitgelegd wat van mij dan verwacht wordt: "Rueda daagt jou uit om jouw liefde voor Rueda wijnen te delen op Instagram. De winnaar wordt gekozen door een vakjury, die let op de kwaliteit van de content, jouw persoonlijke touch en pakkende captions."

"Er is geen limiet aan het aantal posts dat je kunt plaatsen", wordt er nadrukkelijk aan toegevoegd, "Meer posten kan je kansen zelfs vergroten!"
Ik bedenk dat dit voor Rueda al een omvangrijke reclamecampagne kan opleveren, nog voor er één enkele euro werd betaald.

Het initiatief toont aan hoeveel commercie er schuilgaat achter het mythische imago van wijn. Die wereldwijde productie van 26 miljard liter per jaar moet immers verkocht raken. En dus worden er verkooptechnieken ingezet die je in elke business tegenkomt: verleidelijke etikettering (kastelen, landschappen), misleidende benamingen ("bouteille numérotée", "cuvée prestige"), het suggereren of zelfs creëren van schaarste ("U moet snel beslissen want deze wijn is slechts beperkt beschikbaar"), het vleien van de potentiële koper ("Ik merk dat u een kenner bent, u zal deze wijn zeker appreciëren"), het uitpakken met zogezegde privileges ("Wij nodigen u uit op deze exclusieve degustatie").

En nu dus: de winefluencer. Zeg maar: de digitale reclameman of -vrouw van het wijnmerk Rueda.

De vraag dringt zich op: doe ik eigenlijk al niet aan winefluencing? Tenslotte raad ik mijn lezers al meer dan twintig jaar, lang vòòr de sociale media, wijnen en wijnstreken aan. Zij het alleen van de wijnen die ik zelf goed vind.

Alhoewel: nu heb ik - verrek - de wijnregio Rueda toch maar weer mooi aandacht gegeven. Zonder er vijfduizend euro voor op te strijken.