Van bierland naar wijnland
Duitsland mag dan het imago van een bierland hebben, er worden ook wijnen gemaakt die bij de meest verfijnde ter wereld horen, vooral van riesling en pinot noir. Hoe komt het dan dat Duitsland nog altijd niet als volwaardig wijnland wordt erkend?
Het algemene culturele imago van een land speelt altijd een rol, en dat had sinds de Tweede Wereldoorlog een stevige knauw gekregen. Daarbij kwam dat de wijnproductie in Duitsland bezweken was voor de lokroep van hoge rendementen en overdreven aanzoeting. Terwijl de wijnwereld evolueerde naar droge wijnen, bestookte Duitsland de wereld nog altijd met zoeterig spul onder merknamen als Liebfraumilch, dat het imago van Duitsland als wijnland schade toebracht.
Een nieuwe generatie van Duitse wijnbouwers begreep dat er iets moest veranderen. Stilaan kwamen er weer Duitse wijnen op de markt die hun reputatie van vòòr de wereldoorlogen waard waren. Toen waren Duitse wijnen immers zeer geliefd, ze werden vaak zelfs duurder verkocht dan bordeauxwijnen. Het Duits Wijninstituut, opgericht in 1949, moest de heropleving van de Duitse wijnbouw ondersteunen en uitdragen naar de rest van de wereld toe. Als gevolg daarvan trok de export weer aan, ook naar ons land. Het feit dat er opnieuw meer vraag is naar lichtere en fijnere wijnen, speelt eveneens in het voordeel van de Duitse wijnstijl.
Waar komt de kwaliteit van de Duitse wijnen vandaan? Duitsland ligt noordelijk en dat klimaat is uiterst geschikt voor riesling en pinot noir, omdat deze rassen traag moeten rijpen om complexiteit en finesse te ontwikkelen. Het land heeft bovendien prachtige terroirs van onder meer leisteen en vulkanisch gesteente, wat de wijnen een mooie mineralige expressie geeft. Heel wat wijngaarden liggen op zeer steile hellingen, waardoor de invalshoek van de zon optimaal is en de afwatering vlot verloopt. Het verplicht de wijnbouwers ook om manueel te werken en te oogsten. Ten slotte heeft Duitsland een lange wijntraditie, waarbij de meeste wijndomeinen kleinschalig en ambachtelijk zijn gebleven, en sinds generaties in familiebezit zijn. Het Duitse wijnareaal is zo groot als Bordeaux, pakweg 100.000 hectare, maar telt 68.000 domeinen. Dat zegt voldoende.
Duitse wijnen zijn in kringen van wijnliefhebbers nu zeer geliefd en gegeerd. Maar ze zijn ook schaars: Duitsland vertegenwoordigt slechts 3,5 % van de wereldproductie.
Topdomeinen in Duitsland zijn o.m. Markus Molitor (www.axybel.be) en Weingut Keller (www.wijnmakelaarsunie.be)
Invoerders:
Axybel ( Kessel )