Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Uit het archief van de wijnschrijver

gerijpte artikels, columns, verhalen, reportages

Miljarden

Er zijn twee manieren om in de media aan bod te komen. Ofwel koop je reclameruimte. Ofwel verzin je iets dat voldoende belangwekkend is opdat de media gratis aandacht aan jou besteden. In die laatste methode is de wijnwereld bijzonder bedreven.

Zo realiseert Vinexpo, de grote tweejaarlijkse mondiale wijnbeurs in Bordeaux, bij elke editie een wereldwijde studie over de wijnmarkt. Dat gebeurde opnieuw in 2011.

"Hebt u ze goed gekregen?" vroeg het pr-meisje van Vinexpo over de telefoon, in gebroken maar verdienstelijk Nederlands.

Ik antwoordde bevestigend. Toch kreeg ik de studie na enkele dagen opnieuw in mijn mailbox. In pr wordt niets aan het toeval overgelaten.

Nu moet ik wel toegeven dat deze Vinexpo-studies altijd interessant zijn. Al was het maar omdat ze een aspect van de wijnmarkt belichten dat zelden aan bod komt in de geromantiseerde glansliteratuur over wijn: de economische realiteit. Liefst 28 wijnproducerende landen en 114 wijnconsumerende landen werden in de studie van 2011 betrokken.

Eerste verbijsterend cijfer: jaarlijks worden er wereldwijd 3 miljard 83 miljoen wijnkisten van 12 flessen geproduceerd (een gemiddelde over de periode 2005-2009). Dat is 27 miljard 747 miljoen liter wijn. Per jaar. Voor een wereldbevolking van 7 miljard mensen.

Akkoord, niet alle geproduceerde wijn wordt geconsumeerd. Er is overproductie,

een gedeelte van de productie dient om wijn te laten proeven, een ander gedeelte laten producenten in hun kelders liggen om te rijpen. Maar toch: in 2009 dronk de wereldbevolking 23 miljard 625 miljoen liter wijn. Laten we aannemen dat de helft daarvan nooit wijn drinkt. Dan komt dat neer op een slordige 7 liter wijn per jaar per hoofd van de bevolking. Een alcoholconsumptie vanaf 8 liter jaarlijks per hoofd van de bevolking wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie als schadelijk voor de volksgezondheid van een land beschouwd.

Ach, wijn is natuurlijk niet hetzelfde als alcohol. "Ik ben niet verslaafd aan alcohol, hoogstens aan goede wijn", zei iemand tegen mij, "Het bewijs: als de wijn niet goed is, drink ik niet." Ik gebruik die briljante redenering sindsdien ook geregeld.

Terug naar de cijfers. Wat zou dat enorme volume wijn in geld vertegenwoordigen? Ook daar heeft de studie een antwoord op: in 2009 werd met de verkoop van wijn een wereldwijd zakencijfer gerealiseerd van 127 miljard euro. Dat wordt heus niet alleen door kleine wijnboertjes opgehoest, daar zitten ook megagrote multinationals met gigantische wijnfabrieken achter. Uw wijn uit de supermarkt komt daar meer dan waarschijnlijk vandaan, ondanks het poëtische tekstje op de achterzijde van de fles.

Voor de komende vijf jaar verwacht men dat dit zakencijfer nog verder stijgt, met bijna 3 procent. Dat is dubbel zo snel als de stijging van het aantal verkochte liters, wat betekent dat er steeds duurdere wijnen gedronken worden.

En wie drinkt er dan het meest? In 2012 zullen dat de Verenigde Staten zijn. Op basis van het bevolkingsaantal kan je dat verwachten. Tweede en derde worden Italië en Frankrijk. Per hoofd van de bevolking hinken de Amerikanen evenwel achterop. Wij Belgen kloppen hen dan moeiteloos.

De Aziaten zijn ook steeds enthousiastere wijndrinkers, dat wisten we al. Minder bekend is dat de wijnproductie bij hen ook volop groeit: zo is China al de zevende grootste wijnproducent ter wereld. Dat lijkt goed nieuws voor ons. Hoe meer wijnen de Chinezen zelf produceren, hoe groter de kans dat ze niet voortdurend tegen de meest waanzinnige prijzen in Frankrijk komen kopen. Maar de helft van de wereldwijde wijnproductie wordt nog altijd verzekerd door drie landen: Frankrijk, Italië en Spanje.