Geen crisis voor champagne
Covid, oorlog, inflatie, dure energie: het schijnt de verkoop van champagne niet te deren. Integendeel, die is - samen met de prijzen - blijven stijgen. De Belgen nemen daarvan een groot aandeel voor hun rekening: als klein land zijn we de zesde grootste exportmarkt ter wereld voor champagne.
Gaelle Egoroff van het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne had verrassende cijfers meegebracht naar de persconferentie in Brussel.
"We zijn er zelf verrast door", zegt ze, "Met covid en de daaropvolgende crisissen hadden we niet verwacht dat de verkoop nog zou stijgen."
Maar zo is het wel. Champagne verkocht vorig jaar wereldwijd 320 miljoen flessen: een stijging met 31% ten opzichte van 2020 (het eerste covidjaar), en zelfs met 8% ten opzichte van 2019, toen er van covid nog geen sprake was. "Het hoogste niveau sinds tien jaar", zegt Egoroff. De wereldwijde omzet is nog sterker gestegen: 5,7 miljard euro is 36% hoger dan in 2020 en 14% hoger dan in 2019.
Daarin heeft België een belangrijk aandeel: met ruim 10 miljoen geïmporteerde flessen zijn we de zesde grootste exportmarkt voor champagne, na de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan, Duitsland en Italië (in die volgorde). Na ons komen Australië, Zwitserland, Spanje en Canada.
"En in deze cijfers zijn de flessen niet meegerekend die de Belgen ter plekke gaan kopen en zelf de grens over brengen", zegt Grégoire Van Den Ostende, directeur van het Bureau du Champagne Benelux. "Champagne ligt ten slotte vlak bij ons land."
Per hoofd van de bevolking zijn wij zelfs, na Frankrijk, de grootste champagnedrinkers ter wereld: "En wij zijn heel klassieke champagnedrinkers. 87% van onze consumptie gaat om brut-champagnes zonder jaartal van de grote bekende merken, het soort dat vooral door supermarkten wordt verdeeld."
De verkoopcijfers zijn des te opmerkelijker omdat champagne de laatste jaren sterk in prijs is gestegen, zelfs meer dan de inflatie. In supermarkten kostte een klassieke merkchampagne vóór covid 30 euro per fles, nu 40 euro: een stijging met 33%.In restaurants kon je in pre-crisistijd nog een glas champagne krijgen voor 10 à 12 euro, nu is dat makkelijk 14 tot 17 euro.
"Dat zou kansen moeten bieden voor goedkopere alternatieven", zegt Van Den Ostende, "maar kennelijk blijven mensen aan het etiket champagne vasthouden."
Gaelle Egoroff bood daarvoor een verklaring aan de hand van een recent marktonderzoek, waarin gepeild werd naar de motieven van consumenten om champagne te drinken. Veruit het belangrijkste motief was de nood aan afleiding en plezier in de realiteit die als saai en/of somber wordt ervaren.
"Voor vele mensen geeft champagne kleur aan hun leven, ze vergeten er even hun dagelijkse zorgen door", zegt ze.
Desondanks is ze niet blind voor de grote uitdaging van de nabije toekomst: "Ons probleem is niet de verkoop, maar wel de klimaatopwarming. Wij hebben in onze druiven frisse zuren nodig om goede champagne te maken, en dus zijn lange periodes van hitte en droogte niet gunstig voor ons."
Vandaar dat er al volop geëxperimenteerd wordt met nieuwe druivenrassen die tegen dat veranderende klimaat beter bestand zijn: "Maar die mogen het typische smaakprofiel van champagne niet veranderen."
Tegelijk blijft de vraag of de fors hogere prijzen voor champagne stilaan toch niet het peil hebben bereikt dat mensen naar alternatieven gaan zoeken. De cijfers voor 2022 zullen dat uitwijzen.