Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Michel Reybier: van charcuterie naar wijn

wijnnieuws

Michel Reybier: van charcuterie naar wijn

In 2000 kocht de Franse zakenman Michel Reybier het topkasteel Cos d'Estournel in Saint-Estèphe. Met geld dat hij had verdiend met industriële charcuterie. 

Als er één Bordelees wijnkasteel is dat je niet kan verwarren met een ander, dan is het Cos d'Estournel. De oosterse architectuur ervan is uniek. Voor het overige kent deze deuxième grand cru classé een gelijkaardige geschiedenis als vele geklasseerde wijnkastelen in Bordeaux: lange tijd in handen van adellijke families, tot de laatste familie bezwijkt voor het grote geld van een investeringsgroep of gefortuneerde zakenman.

De naam Cos d'Estournel komt van Louis Gaspard d'Estournel, die in het begin van de 19de eeuw een wijndomein oprichtte in het gehucht Cos. De man was ook een paardenhandelaar en verkocht Arabische paarden in het Midden-Oosten, vandaar het idee om een wijnkasteel in oosterse stijl te bouwen. Nadien werd het verscheidene keren overgenomen door andere families, om in 1917 te belanden bij de familie Ginestet.

Een van de kleinzonen, Bruno Prats, was de laatste beheerder van het kasteel, dat in 2000 verkocht werd aan de Franse zakenman Michel Reybier. Die had fortuin gemaakt met zijn charcuteriebedrijf Aoste, bekend van de merken Cochonou en Justin Bridou. Hij had het opgericht in 1982, uitgebouwd tot een groep met 2.500 medewerkers en 19 fabrieken, en in 1996 verkocht aan de Amerikaanse groep Sara Lee. Vanaf dan richtte hij zich op de luxebusiness, vandaag stelt hij 7.000 mensen te werk in de wijn-, hotel- en medische sector (zie kader). Hij behoort tot de 200 rijkste Fransen met een geschat vermogen van 500 miljoen euro.

Mensen met een dergelijk vermogen kopen vaak een gereputeerd wijnkasteel, omdat het een van de zekerste beleggingen is. Het heeft niet alleen een uniek patrimonium, maar ook een merknaam die wereldwijd tot de verbeelding spreekt. Niet slecht geboerd voor een man die op zijn 21ste begon met de overname van 30 supermarkten in moeilijkheden. Zeven jaar later waren ze gesaneerd, en had hij er nog 20 nieuwe geopend.

 
Het luxe-imperium van Michel Reybier (72):

- Cos d'Estournel, 2ième grand cru classé, Saint-Estèphe
- Château Marbuzet, cru bourgeois, Saint-Estèphe
- Pressoirs de France: champagnebedrijf met o.m. de merken Jeeper en Michel Reybier
- Wijndomein Tokaj Hetszölö in Hongarije
- Hotel La Réserve in Genève, met Chinees toprestaurant Le Tsé Fung
- Andere hotels in Zürich, Bern, Luzern, Zermatt, Parijs en Ramatuelle
- Swiss Medical Network: keten van privéklinieken
- Nescens: anti-verouderingsproducten en -therapieën

toegevoegd op 15.01.2018