Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Hoe maak je een wijn die gegarandeerd succes heeft?

wijnnieuws

Hoe maak je een wijn die gegarandeerd succes heeft?

Kan je als wijnbedrijf een wijn maken die gegarandeerd succes heeft op de markt? De Amerikaan Leo McCloskey beweert van wel. Als voormalig wijnmaker richtte hij het bedrijf Enologix op, dat wijnbedrijven helpt om succeswijnen te creëren.

Hoe gaat dat in zijn werk? Enologix neemt stalen van de druiven van zijn klanten, haalt er het sap uit en analyseert het op zijn chemische samenstelling. Met behulp van software, ontwikkeld door McCloskey, wordt met die analyse een projectie gemaakt van de toekomstige wijn. Die wordt dan vergeleken met een "benchmark"-wijn, een bestaande wijn die al hoge scores kreeg van wijnrecensenten, wat altijd leidt tot meer vraag. Op die manier kan je een strategie ontwikkelen om die "benchmark" zo dicht mogelijk te benaderen.

Sommige wijnbedrijven willen niet noodzakelijk hoge scores, maar vooral een hoge omzet met wijn uit een lager prijssegment. Ook zo'n wijn - die je goedkoop kan maken en aan de smaak van de gemiddelde wijndrinker voldoet - kan doelbewust gecreëerd worden met de wetenschappelijke methode van Enologix. 

McCloskey heeft geen boodschap aan poëtische beschouwingen, hij gebruikt termen en methodes uit de wereld van managers. Zo heeft hij het over "tannin management", het beheren en beheersen van de bitterstoffen in een wijn. Enologix meet daarom de tannine-ontwikkeling in de druiven van zijn klanten, en zet de resultaten af tegenover een index die garant staat voor goede kritieken.

Enologix heeft programma's ontwikkeld voor vele verschillende druivenrassen. Elk ras heeft immers nood aan specifieke technieken om naar een wijn te leiden die hoge scores en commercieel succes behaalt. Eens de wijn gemaakt, beschikt Enologix zelfs over software om er een prijs voor te bepalen, met als doelstelling de consument het gevoel van een goede prijs-kwaliteitverhouding te geven.

Enkele quotes van wijnsoftware-ontwikkelaar Leo McCloskey:

- "We zeggen graag dat wijnmaken een kunst is, maar eigenlijk is het vooral een kwestie van wetenschap en management."  

- "De wijnwereld is vandaag zo groot en ingewikkeld dat de consument verward raakt. Hij wil eenvoud en overzicht. En scores van wijnrecensenten. Zonder scores zou hij niet meer weten wat hij wel en en niet moet kopen."

- "Je moet als groot bedrijf wijn produceren die op kleinschalig gemaakte wijn lijkt. Want daar houden de critici van."

www.enologix.com

 

toegevoegd op 28.10.2014