Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Krug

wijntips

Krug

Frankrijk , Champagne

De goedkoopste champagne van Krug (de "Grande Cuvée") zou voor een ander champagnehuis de topcuvée kunnen zijn, zowel in kwaliteit als in prijs. Maar het moet gezegd: de kwaliteit is uitmuntend.

Ik heb dit kleine champagnehuis al enkele keren bezocht en steeds viel het mij op dat je hier - ondanks die wereldreputatie van duur en exclusief te zijn - weinig uiterlijke tekenen van rijkdom aantreft. De stijl en inrichting van de gebouwen zijn sober, Olivier Krug en zijn oenoloog Eric Lebel zijn twee charmante, bescheiden gastheren.

In het glas komen twee eigenschappen van Krug telkens weer terug, ze vormen als het ware de signatuur van het huis: een opmerkelijke finesse en een uiterst fijne aciditeit, die duidelijk en zelfs gedurfd aanwezig is, maar altijd nobel en evenwichtig blijft. Krug is alvast geen voorstander van een hoge "dosage" (het toevoegen van een zoete likeur vòòr de definitieve botteling).

Sinds de oprichting in 1843 - door Johann-Joseph Krug, van Duitse afkomst - is de Krug-filosofie quasi onveranderd gebleven. Zo vindt bij Krug de alcoholische gisting van de wijnen nog altijd plaats in kleine eikenhouten vaten van 205 liter. Die worden meticuleus onderhouden en hebben alle een andere leeftijd, wat de complexiteit van de wijn, samengesteld uit al die wijnen van verschillende vaten, verhoogt.

Krug gebruikt ook een hoog percentage "reservewijnen" in zijn champagnes, wijnen van vroegere oogsten die – zoals gebruikelijk in Champagne – gemengd worden met de wijn van de meest recente oogst. In elke Grande Cuvée zitten reservewijnen die tot 25 jaar oud kunnen zijn. Wat die zo gegeerde combinatie van rijpe en jeugdige aroma's oplevert.

De drie klassieke druivensoorten in Champagne (chardonnay, pinot noir en pinot meunier) worden ook in de Grande Cuvée gebruikt, maar in welke proportie wil men niet meteen kwijt: om het "mysterie" te bewaren, neem ik aan. Na enig aandringen ben ik toch te weten gekomen dat pinot noir dominant aanwezig is (53 tot 58%, afhankelijk van het jaar). Ten slotte heeft elke fles Krug minstens 6 tot 7 jaar kelderrijping achter de rug alvorens op de markt te komen, wat zowel de romigheid van de textuur als de complexiteit van de smaak ten goede komt.

Topkwaliteit heeft zijn prijs, ook voor de aandeelhouders: na 130 jaar moest de familie Krug in de jaren 1970 op zoek naar extern kapitaal, onder andere om meer eigen wijngaarden te kunnen aankopen en zo de autonomie in de bevoorrading van druiven te versterken. Cognacproducent Rémy Martin kocht zich in en verwierf stilaan de meerderheid van de aandelen. Maar de familie Krug bleef het bedrijf leiden, ook nadat Krug in 1999 overgenomen werd door de luxemultinational LVMH.

Bij Krug wil men niet zeggen hoeveel flessen Krug er sinds de overname geproduceerd worden. Je kan er nochtans van uitgaan dat een multinational als LVMH een potentiële meerverkoop nooit laat liggen. Maar luxemarketeers weten ook dat luxe schaars moet blijven, althans in de perceptie.

Twee exclusieve "clos"

In 1971 koopt de familie Krug een kleine ommuurde wijngaard van 1,85 hectare, middenin het dorp Mesnil-sur-Oger. Deze "Clos du Mesnil" zou hen wereldroem opleveren. De wijngaard heeft een ideaal microklimaat, onder meer door de zuidoostelijke expositie ten opzichte van de zon, maar ook door de warmte van de omliggende huizen. Er worden maar 9 à 11.000 flessen van gemaakt, uitsluitend van chardonnay, en alleen in de echt goede jaargangen. "Clos du Mesnil" is dus altijd "millésimé" (druiven van één enkel oogstjaar). De typische stijl van Krug – finesse en aciditeit – bereikt hier zijn opperste expressie. Of je er de prijs voor over hebt (minstens duizend euro per fles), is een andere kwestie.

Het succes zette de familie ertoe aan om opnieuw zo'n ommuurde wijngaard aan te kopen: de "Clos d'Ambonnay", slechts 0,685 hectare van uitsluitend pinot noir, aan de rand van het dorp Ambonnay. Hier worden slechts 3.000 flessen van gemaakt. De eerste jaargang was 1995. Hij is nog duurder dan "Clos du Mesnil".

Dergelijke luxecuvées zijn vooral bedoeld om het exclusieve imago nog te versterken: de reële business van Krug berust voor 85% op de "Grande Cuvée".


Invoerders:
Gegevens domein
Krug