Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Bordeaux wil terug in uw gratie

wijnnieuws

Bordeaux wil terug in uw gratie

Waar is de tijd dat Bordeaux prominent op de wijnkaarten stond? Vandaag is het eerder zeldzaam dat een nieuw restaurant deze streek nog een plaatsje op de wijnkaart gunt.

Daar zijn meerdere redenen voor. Met Bordeaux verras je niemand meer: wijnliefhebbers en sommeliers zijn voortdurend op zoek naar nieuwe smaken en streken. Bordeaux heeft een conservatief imago: de meeste wijnen worden er sinds mensenheugnis met dezelfde druiven en volgens dezelfde methoden gemaakt. Bordeaux wordt als duur gepercipieerd, door de aanwezigheid van vele beroemde wijnkastelen in handen van de haute finance. En ondanks de duidelijke signalen dat de belangstelling voor Bordeaux afnam, veranderde er niets.

Maar onlangs kreeg ik vanuit Bordeaux dit persbericht toegestuurd: "Een nieuwe generatie breekt met de traditionele regels in Bordeaux". Wel, wel: heeft men dan toch eindelijk het licht gezien? Dit is natuurlijk geen initiatief van de bekendste domeinen met een grand cru-titel: die zien geen nood tot verandering omdat de rijken van deze wereld hun wijnen blijven kopen. Nee, dit gaat uit van de kleinere familiale domeinen, die platgedrukt dreigen te worden onder het gewicht van de grands crus. En wat lees ik in dat persbericht? Dat er, naast de heilige cabernet sauvignon en merlot, nieuwe en voorheen onbekende druivenrassen geïntroduceerd worden: castets, marselan, arinarnoa, vidoc noir en zowaar zelfs de Portugese touriga nacional. Druiven die beter aangepast zijn aan een veranderend klimaat.

Maar er is ook sprake van nieuwe praktijken in de wijngaard. Bordeaux hield lange tijd vast aan de chemische wijnbouw, maar ziet nu toch in dat dit een heilloze weg is (onder meer door straatprotesten van de inwoners van Bordeaux zelf). Ook nieuwe wijnmaak- en rijpingsmethoden worden aangekondigd: zachtere extracties van de druivenmassa, eigen gisten van de druif in plaats van fabrieksgisten, de vervanging van kleine houten vaten door grotere foeders, kuipen van cement en - jawel - amforen van gebakken klei, zodat de wijnen niet meer zo sterk naar hout smaken.

Vernieuwing in de marketing komt er eveneens: meer moderne en creatieve wijnetiketten in plaats van altijd weer die oude gravures van een wijnkasteel. Zelfs de klassieke vorm van de bordeauxfles is niet meer onaantastbaar. Ik kreeg ook enkele wijnen van die "nieuwe generatie" toegestuurd: duidelijk puurder, frisser en energieker dan vroeger. Tegen prijzen onder de 20 euro.

Bordeaux was vorig jaar de hoofdsponsor van het wereldkampioenschap voor sommeliers. Duidelijker kon haar ambitie niet zijn: Bordeaux wil terug zijn plaats op de wijnkaarten veroveren. En in uw wijnkelder.

 

Invoerders:
De Coninck Wine ( Waterloo )
Topwijnen.be ( Oostvleteren )
Dulst Wijn met Advies ( Blanden )
toegevoegd op 05.02.2024