Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Grote overname in de Belgische wijnhandel

wijnnieuws

Grote overname in de Belgische wijnhandel

Een van de grootste wijninvoerders in Vlaanderen wordt overgenomen door de grootste zelfstandige wijninvoerder van ons land. Daarmee komt een eind aan veertig jaar wijngeschiedenis van de Antwerpse familie Magnus. Maar de naam zal behouden blijven.

"Ik word dit jaar 60, ik had dus nog een tijd kunnen doorgaan", zegt oprichter en eigenaar Patrick Magnus. "Maar mijn kinderen zijn niet geïnteresseerd om de zaak verder te zetten, en een goede betrouwbare koper komt niet elke dag voorbij. Toen Cinoco mij dit voorstel deed, heb ik ja gezegd."

Cinoco is met een omzet van om en bij de 30 miljoen euro de grootste speler in de import en distributie van wijnen in ons land. Een tiende van de aandelen is in handen van het champagnehuis Bollinger. De geschiedenis van Cinoco gaat terug tot 1691, toen Jan Lucasse Nolet, een Bruggeling, een distilleerderij oprichtte in Nederland. Opeenvolgende generaties breidden het familiebedrijf verder uit, niet alleen met distillatie, maar ook met import en distributie van wijnen en sterke dranken.
De huidige naam Cinoco ontstond in 1955 en is een acroniem van Carl-Ivan Nolet en C°, de toenmalige directeur van het bedrijf. Vandaag heeft Gilles Nolet, telg van de tiende generatie, de leiding in handen: "Wij hebben zesduizend vierkante meter magazijnen en drieduizend referenties in wijn vanuit de hele wereld. Met de overname van Magnus versterken we nu onze aanwezigheid in Vlaanderen, meer bepaald in Vlaams-Brabant en Antwerpen."

Patrick Magnus richtte Magnus Wijnen op in Schoten in 1984, hij was toen 20. Na verloop van tijd kwam zijn broer erbij. Door overnames en de oprichting van winkels in Kontich, Deurne, Leuven en Zaventem voor particuliere klanten, werd Magnus een van de grootste Vlaamse wijninvoerders met om en bij de 13 miljoen euro omzet.
Magnus richtte zich niet op de bekende dure namen in de wijnwereld, integendeel: "Van bij het begin vond ik de verhouding tussen prijs en kwaliteit het belangrijkst. Vandaar dat ik ook buiten Frankrijk en Europa naar wijnen begon te zoeken."
Met die strategie werd het bedrijf een gevestigde waarde bij wijnliefhebbers.
"Wij gaan de naam en de strategie dan ook behouden", zegt Gilles Nolet. "Wij willen het bedrijf niet opslorpen, maar als zelfstandige entiteit binnen onze familiale groep verder ontwikkelen."

België is een belangrijke wijnmarkt: qua wijnconsumptie per capita (boven 15 jaar) staat ons land op de zestiende plaats in de wereld. Net zoals in andere landen wordt de wijnhandel bij ons gedomineerd door de supermarkten. De zelfstandige wijnimport vertegenwoordigt slechts 15 tot 20% van de markt, waarin ongeveer 3.500 wijnhandelaars actief zijn, van KMO's tot hobbyisten. Dat zorgt voor een zeer concurrentiële omgeving, waarin overnames en concentratie onvermijdelijk zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Invoerders:
Magnus ( Kontich )
toegevoegd op 05.01.2024