Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Monsterhuwelijk tussen cava en prosecco

wijnnieuws

Monsterhuwelijk tussen cava en prosecco

Niet met Franse champagne, maar met Italiaanse prosecco en Spaanse cava is de grootste producent van schuimwijn ter wereld geboren. Een nieuwe stap in de bikkelharde concurrentie op de markt van schuimwijn.

In de wijnwereld had men het zien aankomen, de onderhandelingen waren al twee jaar aan de gang. Maar nu is het zover. De drankengroep Henkell (onderdeel van de Duitse Oetker groep, en niet te verwarren met waspoederfabrikant Henkel) kocht een meerderheidsbelang van 50,67% in het kapitaal van de Spaanse groep Freixenet, de wereldleider in cava. Daardoor wordt Henkell, die met het merk Mionetto wereldleider is in Italiaanse prosecco, de grootste producent van schuimwijn ter wereld. Zowel Freixenet als Henkell hebben een jaarlijkse omzet van een half miljard euro, Henkell betaalde 220 miljoen euro om de controle over Freixenet te krijgen.

Dat zo'n monsterverbond er zou komen, stond in de sterren geschreven. De concurrentie in schuimwijn is bikkelhard, vooral op het vlak van de prijs. Uiteindelijk is het een race to the bottom geworden, waarin alleen de sterkste groepen kunnen overleven. Champagnehuizen zagen deze fusie alvast niet graag gebeuren.

Omwille van haar luxueuze imago heeft champagne kunnen weerstaan aan de prijsdruk, al bieden supermarkten geregeld champagnes aan onder een eigen merknaam tegen de helft van de prijs van bekende merken als Moët & Chandon en Piper Heidsieck. In cava en prosecco is de prijzenoorlog nog heftiger.

Vandaag kan je cava en prosecco kopen onder de 5 euro per fles, terwijl voor champagne de ondergrens voorlopig ligt op 15 euro. Maar hoelang nog? De lage prijs van cava heeft  in ons land tot een enorm succes geleid. In 2008 bedroeg het aantal verkochte flessen bij ons nog 10 miljoen. Tien jaar later is dat gestegen tot bijna 30 miljoen flessen, het hoogste aantal van de hele wereld, buiten Spanje zelf. Binnen de categorie van schuimwijn heeft cava in Vlaanderen een marktaandeel van liefst 63% verworven. Nochtans worden er jaarlijks "slechts" 245 miljoen flessen cava geproduceerd, ongeveer 60 miljoen minder dan champagne.

Ook de Italiaanse schuimwijn prosecco is aan een opmars bezig. Nu al wordt er wereldwijd meer prosecco dan champagne verkocht, en ook cava wordt overtroefd. Vooral jongeren en vrouwen vallen massaal voor deze lichte, zachte, fruitige schuimwijn uit het land van la dolce vita. Nieuwe markten in Azië gaan open.

Prosecco kan de prijs makkelijker laag houden omdat de productiemethode goedkoper is dan die van cava en champagne. Schuimwijn ontstaat door witte wijn een tweede keer te laten gisten, waardoor koolzuurbelletjes ontstaan. Bij cava en champagne gebeurt dat in afzonderlijke flessen (de zogenaamde méthode champenoise), bij prosecco in een grote gesloten tank (de Charmat-methode, zo genoemd naar zijn uitvinder). Maar dat houdt de consumenten duidelijk niet bezig.   

 

toegevoegd op 11.05.2018